Her vil jeg fortælle om vores tur til Azorerne

Tirsdag den 30.09

Vi havde overnattet på  Zleep In i Billund og havde været i lufthavnen aftenen før og aflevere bagagen. Vi kunne ikke få skidtet til at virke, hvor man selv kunne gøre det og fik fat i vel nok Billund Lufthavns sureste medarbejder, som sagde, at vi så måtte komme over til hende og tjekke ind. Dem som kom efter os havde hun også lige en sur bemærkning til. Jeg tror faktisk slet ikke hun kunne finde ud af at smile.

Så om morgenen gik vi over for at få noget morgenmad og valgte at gøre det inden sikkerhedstjekket, men næste gang ved vi, at vi skal vente for derinde kunne man få brunch for 68 kr., hvor vi gav ca. 90 kr. for det andet.

Om bord på flyveren opstod der problemer. Deres billetsystem i Billund kan ikke tale sammen med det i København og efter som der kom en del fra København så var de fleste sæder dobbelt booket, så de måtte finde nogle andre pladser til os fra Jylland. Stewardessen sagde, at de havde klaget over det i 2 år uden at noget var sket.

Så vi endte på en plads lige bag motoren så vi ikke kunne høre en pind af hvad der blev sagt i højttalerne så forhåbentlig var det ikke vigtigt.

Maden var ikke noget at skrive hjem om. 2 halve rugbrød, leverpostej, hamburgerryg, ost og en lille tomat og en yoghurt.  Næste gang køber jeg en sandwich og tager med.

Der var skyet hele vejen så det var først da vi var lige over landingsbanen, at vi kunne se noget. Det småregnede og luftfugtigheden var høj. Vi blev samlet i busser og kørt til vores hoteller. Vi var delt op i 3 hoteller for der var 3 hold fra henholdsvis TV Syd, Ældresagen og Skive Folkeblad.

Kl. 13.45 var der infomøde på et af de andre hoteller så vi blev afhentet i taxa. Efter at kigget i papirerne var vi noget forvirrede på et højt plan, men vi fik da styr på det og fik bestilt en delfin/hvalsafari til om fredagen, hvor vi havde fri hele dagen.

Tilbage på hotellet gik vi sammen med Poul og Bente, som også boede på hotellet, hen ad gaden hvor der lå tonsvis af restauranter, for at finde noget frokost, for vi var ved at være sultne. Vi landede på en lille restaurant med en utrolig charmerende lokal servitrice, som hed Miriam. Vi fik bestilt, hvorefter hun kom tilbage og sagde ”bad news” for de havde ikke lige det så vi fandt noget andet og hun gik igen. Vi sad udenfor, og restauranten lå nede i kælderen. Men hun kom igen tilbage og sagde ”bad news”. Det viste sig at køkkenet lukkede kl. 16 og klokken var 15.45 men til sidst fandt vi da ud af at vi kunne få en baguette med ost og tomat og det tog vi så. Hun var vældig sød og vi fik en god snak med hende og hun takkede fordi vi havde gjort hende i godt humør, da hun ellers var ked af det fordi hendes bedstefar netop den dag var kommet på sygehuset.

Om aftenen gik Peter og jeg hen for at finde ud af, hvor vi skulle mødes dagen efter og så ned for at finde katamaranen, som vi skulle på delfinsafari med og så kom vi forbi et sted, hvor vi bestemte os for at få noget at spise lige ned til vandet.

Onsdag den 01.10

Vi sov til kl. 7 og gik så ned og fik morgenmad og det var ikke så ringe.

Kl. 10 skulle vi mødes med guiden på byrundtur i 3 timer. Vi fik set mange steder. Vi fik at vide, at der bor 125.000 mennesker og i selve Delgado bor der 27.000.

Under 2. verdenskrig kom både tyskerne og amerikanerne til øen fordi de begge troede, at den anden var der. Tyskerne ville beskyde fæstningen, men ramte en ø 7 km væk og sejlede hjem igen.

Flere emigrerede til USA/Canada, men da øerne manglede penge blev de bedt om at komme tilbage. Dem med de dyre huse og biler, er dem som er vendt tilbage.

Øen blev befolket ved, at en mand opdagede den ubeboede ø og gik i land og fangerne fra Portugal  blev tilbudt løsladelse imod at komme her.

Det er ikke meget kriminalitet. Før i tiden var der ikke plads i arresten så folk blev sat til at lægge fortove. De skulle lægge 100 m, men da det gik for stærkt blev de sat til at lave fortov i 2 mdr. derfor er der så mange fine fortove i forskellige mønstre.

Det meste kriminalitet nu er pga stoffer. På et tidspunkt kom nogen sejlende med stoffer og da politiet var på vej blev det smidt over bord. Senere flød det i land på kysten og folk vidste ikke, hvad det var og smagte på det. Mange blev indlagt med overdosis.

Efter rundvisningen skulle vi på ”Smag Azorerne”, hvor vi smagte 6 små retter og den lokale drik Kimas, øl og vin og dessertvin.

Om aftenen var der velkomstaften hvor vi fik Tun og is med ananas.

Torsdag den 02.10

Vi skulle på heldagstur.

Først  besøgte vi en teplantage med nogle æld gamle maskiner. Vi fik lov at smage, men det smagte nu mere eller mindre ens.

Der sad nogle medarbejdere med en bunke te foran sig og så skulle de pille grene ud af bunken. Det så ikke videre spændende ud.

Derefter kørte vil til et vandfald, som kaldes Brudeslør. Der var en park, som vi kunne gå lidt rundt i.

Derefter tog vi til udsigtspunktet Sossego, hvor der var udsigt over havet. Toiletterne lå lige på klippen så hvis der havde været et vindue ville der have været en fantastisk udsigt.

Så gik turen til Fumas, hvor vi skulle spise frokost. Det var nationale retter, som blev tilberedt i den varme vulkanske jord. De læssede helt vildt meget op på tallerkenen. Det smagte godt det meste og så fik vi en ananasskive til dessert og så var vi garanteret heller ikke mere sultne.

Derfra gik vi hen til den botaniske have Terra Nostra, hvor dem som ville kunne  bade i det 35 grader varme jernholdige orange vand. Det påstås, at man kan blive 20 år yngre, men det turde jeg ikke løbe an på.

Vi gik lige en lille tur rundt i parken inden turen gik hjem igen.

Om aftenen tog vi sammen med Petra, Palle, Poul og Bente hen at spise på en fantastisk restaurant, hvor jeg fik noget fisk med banan som bare smagte SÅ godt. Man skulle egentlig bestille plads i god tid men vi var heldige, at der var plads til os.

Fredag den 03.10

Vi stod op kl. 6.30 for at komme i bad og spise morgenmad inden vi skulle på delfinsafari kl 8.30.

Restauranten åbnede kl. 7, men nej den var ikke åben. Da kl. var 7.30 og der efterhånden havde samlet sig nogle folk bankede jeg på døren for vi havde jo lidt småtravlt. Jeg spurgte om de ikke åbnede kl. 7. ”Jo sådan omtrent” lød svaret.

Nå men vi skyndte os at spise og komme ned til mødestedet, men det var vist også ”sådan omtrent” for vi kom ikke om bord før 8.45.

Efter en kort briefing sejlede vi ud og vi fik set en masse delfiner, men man skulle holde godt fast for ikke at vælte for der var en del bølgegang.

Delfinerne svømmede lige op af skibet så det var sjovt at se. Desværre så vi ingen hvaler.

Vi var i land ved 11.30 tiden og gik tilbage til hotellet og hvilede lidt.

Så gik vi ud for at finde et sted at spise frokost, som vi begge kunne godtage. Efter længere tids søgen fandt vi faktisk et lille hyggeligt sted.

Peter fik en omelet med pommefrites og jeg fik en tropical salat med hummer,  majs, æbler mm der smagte fantastisk.

Og så smagte vi den lokale kage, som laves på øen. Men de havde kun 1 så den delte vi, men så kom han med en anden, som vi også delte og smagte også godt.

Vi var kommet langt væk hjemmefra. På vejen hjem traf vi Poul og Bente som sad og spiste, hvor vi havde spist den første dag. Vi fik en øl og vand og senere kom Petra og Palle og vi aftalte at mødes kl. 19.30 og gå over på gourmet restauranten. Her arbejder tjener- og kokkeelever. Eleverne har grønne striber på tøjet og de uddannede har blå striber. Der får man noget rigtig god mad og det koster ikke ret meget.

Ved midnat vågende jeg ved en gevaldig larm. Nede på gaden gik en lang række af unge mennesker 2 og 2. Forrest en udklædt ”slange” og ind imellem andre udklædninger og så råbte de noget og klappede i takt.

Guiden sagde at det højst sandsynligt var fordi universitetet var startet.

Lørdag den 04.10

Vi skulle på heldagstur og blev hentet i bus kl. 8.40.

Vi kørte først til en ananasplantage, hvor vi også kunne smage ananaslikør- og marmalade. Den smagte godt, men var ikke til at transportere.

Derfra kørte vi videre til en keramikfabrik, hvor der også var mulighed for at købe noget og jeg købte 2 skåle.

Derfra gik turen til Ildsøen, hvor vi var heldige med vejret så der var en fantastisk udsigt.

Så fortsatte vi til byen Ribera Grande (næst største by), hvor vi spiste frokost. Fik noget lækker fisk og passionsfromage.

Derfra kørte vi videre til elefantklippen, som har sit navn fordi det ligner en elefant.

Og så op og se tvilingesøerne. Historien går på at en kongedatter blev forelsket i en hyrde, men de måtte ikke få hinanden så den blå sø er hendes tårer og den grønne er hans tårer.

Der var godt nok langt ned. Til sidst kørte vi ned i byen, som ligger nede i vulkankrateret og her fik vi en is.

Vi så også søen Santiago. Der lå et faldefærdigt hotel som kun eksisterede i 2 år da det jo ikke altid er at udsigten er fin pga skyer.

Vi var også i en tropisk regnskov, hvor vi kunne bade i varmt vand.

Om aften gik vi sammen med de 4 andre ned på havnen og spiste omelet og pomme frites.

Søndag den 05.10

Vi havde fri og ville gå op til et stort indkøbscenter. Der er kun 2 km, men det går op hele vejen så det var faktisk hårdt at komme derop også fordi det var varmt.

Var lige forbi en tankstation for hvile og få lidt vand.

Vi vidste kun sådan ca. hvor det var, men fandt det og det var kæmpe stort.

Vi mødte en del andre danskere og satte os og fik noget frokost. Jeg ville have noget salat og det foregik på den måde, at jeg skulle vælge 5 ting jeg ville have og så gjaldt det jo lige om at vide hvad tingene hedder og så fik jeg en kæmpe portion som jeg slet ikke kunne spise. Man kunne ikke se der var taget af det da jeg var færdig.

Vi ville finde parken men opgav men rendte så lige ind i den og var også inde at kigge.

Så begyndte ”nedstigningen”. Vi skulle  bare gå til vi kom til vandet. På vejen mødte vi ”smeden” og hans kone og nede ved vandet fik vi en is inden vi gik videre.

Resten af eftermiddagen slappede vi af og det blev også regnvejr og om aftenen gik vi igen over og spiste på kokkeskolen.

Mandag 06.10

Det var en stille dag. Vi blev samlet op og kørt ud til en gård ejet af svenskere. De har en rideskole og bed and breakfast.

Vi fik rundvisning i huset og så opvisning af nogle af deres heste.

Man kan leje heste og ride rundt på øen, hvis man er til den slags.

Derefter var der frokost, hvor man kunne smage de forskellige specialiteter.

Eftermiddagen havde vi for os selv så vi gik en tur over på havnen.

Om aftenen spiste vi på hotellet.

Tirsdag den 07.10

Så gik turen hjem og efter noget ventetid i lufthavnen (vi skulle vente på, at flyet som skulle flyve os hjem ankom og blev tanket op igen) satte vi kursen mod Billund.

Herhjemme stormede det og det var bestemt ikke en behagelig landing pga stormen og vel nede skyndte vi os at få noget varmt tøj på og så fat i bagagen og så ud til bilen og hjem.

Det er helt sikkert et sted vi gerne vender tilbage til.