Her vil jeg fortælle om vores tur til København

Tirsdag den 26.07.2011
Tirsdag morgen kørte Åge (vores nabo) os til banegården og kl. 10.30 tog vi toget til København. Det tager jo kun 2 timer og 45 min at komme til storstaden. Men fordi der var sporarbejde i stor stil blev vi sat af toget uden for banegården og måtte vade med bagagen hen ad perronen, op ad en trappe, hen ad vejen, over krydset og hen til banegården. Så skulle vi finde det sted vi kunne opbevare vores bagage og lige finde ud af hvordan sådan noget nu fungerer, men med lidt hjælp lykkedes det da;-)

Så skulle vi have købt 10-turskort og var efterhånden også blevet sultne så vi fandt et sted hvor vi kunne købe nogle franske hotdogs.

Så kom det næste spændende – nemlig at finde ud af at komme til Brøndby Strand hvor vi skulle besøge min veninde fra Agerskov Ungdomsskole i 1969-70. Jeg måtte ringe og have lidt vejledning i hvordan vi fandt derud, men igen fik vi sporarbejdet at mærke for toget fra Spor A som vi skulle med gik kun til Dybbølsbro hvor vi så skulle over på det andet spor for at komme videre. Så igen hen ad perronen, op af en trappe, hen over broen og ned af trappen og hele tiden råbte de at vi skulle skynde os for toget skulle være kørt, men det er sku ikke nemt at skynde sig når 50-75 mennesker skal op og ned af smalle trapper. Vi havde sådan set opgivet at komme med men det lykkedes os at klemme os ind i en kupe som viste sig at være den med cykler og barnevogne så vi måtte hage os fat så godt vi kunne.

Vi fik en lille opvisning af en ung pige som skulle med toget med sin cykel og samtidig skulle tale i sin mobil som hun holdt med den ene skulder mens hun snakkede lystigt mens hun hev cyklen om bord. Først da hun opdagede at hun spærrede for en mand med et barn som skulle have været af men ikke kunne komme forbi stoppede hun snakken, dog for at genoptage den lidt senere.

Nå men vi ankom til Brøndby Strand og blev heldigvis hentet af Ulla og Jørgen og havde en hyggelig eftermiddag og aften hjemme hos dem inden vi vendte snuden tilbage til København for at indlogere os på Hotel Omena i Coldbjørnsensgade. I Brøndby fik vi lige købt havregryn, cornflakes og mælk til vores morgenmad. Tilbage på Banegården fik vi fat i bagagen og kiggede ud af sideindgangen, men blev enige om, at vi hellere måtte følge den rute vi havde fået på Googles kort og traskede ud af hovedindgangen, hen ad gaden og hen ad en anden gade og så hen ad Coldbjørnsensgade til den anden ende.

Vi havde fået en kode til at logge os ind med og det fungerede fint og vel oppe på værelset kunne vi konstatere, at der ikke var noget bestik af nogen art, hvilket der nu heller ikke havde stået noget om på hjemmesiden, men jeg havde jo regnet med, at når der nu stod at vi kunne spise der så ville der også være tallerkner og bestik. Så Peter gik ned for at finde nogle plastiktallerkner og bestik. Det vil sige han kunne kun finde dybe tallerkner og kunne ikke finde nogen spiseskeer, men til gengæld fandt han ud af, at den sideindgang vi havde stået ved kun lå 5 minutters gang fra hotellet. Han oplevede også at blive antastet af en pige, men mente ikke lige han skulle med hende;-)

Vinduerne vendte ud mod hjørnet af Coldbjørnsensgade og Istedgade så der var en masse larm fra festglade folk, turister og biler som drønede frem og tilbage så det blev ikke til så megen søvn i de nætter vi var der.

Onsdag den 27.07.2011
Da vi stod op skulle vi jo også have noget morgenmad og eftersom vi ikke have kunnet finde spiseskeer måtte vi bruge de plastikteskeer, som stod på værelset. Jeg spiste havregryn med mælk og det kan godt gå med en teske, men Peter skulle have cornflakes med mælk og det er knap så nemt da sådan én cornflakes jo fylder en hel teske;-) Så han endte med at hælde mælk i en plastikkop som stod der så man kunne lave kaffe. Der var også en elkeddel. Så han skiftevis drak mælk og spiste cornflakes;-O

Vi havde planlagt hjemmefra, hvad vi skulle se og vi startede med at gå til Christiansborg, hvor vi fik billetter til at komme på rundvisning i folketinget til kl. 11. Indtil da var vi så nede at se ruinerne under Christiansborg, men der skal man vist være historieinteresseret for at det fænger og der var så mørkt dernede at man knap kunne se, hvor man gik. Vi kiggede os lidt omkring og fik købt en  billet til at komme ind at se gobelinnerne efter rundvisningen i folketinget.

Det var vældig interessant at komme på rundvisning i folketinget og guiden kunne fortælle en masse og jeg fik taget en masse billeder.

Derefter gik vi hen til gobelinnerne og kom ind midt i en rundvisning så vi fik forklaret om de sidste og var også rundt og se slottet og bagefter var vi lige inde at kigge i Christiansborg slotskirke.

Inden vi gik videre var vi inde på en café for at spise frokost. Vi fik en smørebrødsliste og jeg tænkte at jeg godt kunne spise 3 stykker, men Peter ville kun have 2. Jeg fortrød også da jeg så hvor store de var. Da det blev serveret kaldte jeg på tjeneren for at høre om vi ikke fik rugbrød til ha ha. Her er der service sagde han så vi har smurt det for jer. Tænk så var der gemt rugbrød under pålægget;-)) Det smagte fantastisk, men jeg kunne godt have nøjedes med 2 stykker.

Så gik vi mod Rundetårn, hvor vi gik op i toppen og så udsigten og på vej ned var vi lige inde i cafeen og få noget at drikke for den dag var det meget varmt.

Så blev vi enige om at vi hellere måtte tage på en havnerundfart som jeg ellers havde sat til om fredagen, men der lovede de regn så vi tog på havnerundfart i dejligt vejr.

Derefter gik vi hjem på  hotellet for at vende og gik så lidt senere over til Tivoli for at få noget at spise og senere gå ind i Tivoli. Jeg havde glædet mig til at se springvandet i farver, men pga skybruddet den 2. juli var det gået i stykker og de havde ikke fået det til at virke endnu. Efter et par timer gik turen tilbage til hotellet.

Torsdag den 28.07.2011
Torsdag fandt vi vej til Vesterport Station og tog S toget til Østerport, hvor vi kom forbi en Irma og derinde havde de søreme plastik spiseskeer;-)

Nå men så gik vi videre til Langelinie for at se Den Lille Havfrue. På nettet stod at der var vældig spændende på Langelinie med boder. Hm…. Der var da godt nok et par boder  hvor de solgte souveniers, men så var det da heller ikke mere spændende, så da jeg havde fået taget et billede af havfruen gik vi tilbage og kom forbi Kastellet, som er militært område med begrænset offentlig adgang, men vi gik igennem og kom så ud til en vej og så var spørgsmålet jo så hvilken vej vi så skulle for at komme til Østerport igen.

Vi kom forbi en pølsevogn, hvor vi fik os en pølse og spurgte om vej og tilbage på Østerport Station tog vi S toget mod Klampenborg, hvor vi skulle på Bakken og se Cirkusrevyen om aftenen. Der var et pænt stykke at gå fra stationen og så gik vi jo rundt og kiggede, men så er det jo heller ikke mere spændende en som så. Jeg faldt over mit yndlingsspil, som de ikke har mere i Friheden. Nemlig nogle kanoner hvor man skyder bolde ud så jeg gav mig selv lov til at bruge 200 kr. på det og vandt en bamse. Og ellers brugte jeg kun 20 kr. mere på et andet spil.

Når vi kom kl. 15 og først skulle se revy kl. 20 er det lang tid at gå rundt så kl. 17.30 bestemte vi os til at spise på Peter Lieps Hus og spise MEGET langsomt for at få tiden til at gå. Vi bestemte os for en 3 retters menu og den var nu rigtig god og der var rigtig hyggeligt. Heldigvis bestemte det sig til at regne mens vi sad derinde. Efter 1½ time var der så kun ½ time til vi kunne komme ind i Cirkusrevyen så vi kunne nå at komme på toilet og kiggede lidt mens vi stod og ventede.

Cirkusrevyen var faktisk rigtig god. Den kan kun anbefales og vi havde nogle gode pladser på 12. række på gulvet.

Efter revyen gik turen tilbage til S togs stationen som gik lige til banegården .

Fredag den 29.07.2011
Vi skulle jo have været på havnerundfart men det havde vi jo været og vejret var fint så vi tog bussen til Nyhavn, for mine ben var ved at være trætte. På Nyhavn fandt vi en cafe hvor vi fik en hyggelig frokost og så gik vi en tur rundt på Nyhavn og da jeg aldrig har set Amalienborg gik vi derhen og se den og derfra langs vandet hen forbi Det nye skuespilhus.

Om eftermiddagen skulle vi på rundvisning på Christiana kl. 15 så vi fandt Metroen og tog den til Christianshavn og så gik vi ud af Prinsessegade til vi kom til Christiania. Jeg spurgte en om det var hovedindgangen for det syntes jeg ikke det var, men han sagde ja, så vi stillede os der, men så kom der nogen andre og spurgte om vi også skulle på rundvisning og de syntes også det så forkert ud så vi gik lidt videre og ganske rigtigt kom vi til hovedindgangen og satte os og ventede der.

Christianitten som viste os rundt havde boet der i 36 år og viste rundt i 1½ time. Der var forbud mod at fotografere Pusherstreet for de folk havde dårlig nerver, som han sagde ha ha, men det lykkedes mig lige inden vi gik at tage et billede ind mod Pusherstreet.

Jeg fik da også set noget hash som var dagens tilbud. Ellers fik vi en rundvisning og han fortalte og besvarede spørgsmål, men man er nok lige klog bagefter og kan nu bare sige at nu har man da set det og det er jo meget sjovt at have været der.

Men nu var jeg så træt at jeg dårlig kunne slæbe mig af sted så vi gik tilbage og fandt en bus som vi skulle med for vi skulle ud til min kusine og spise og selvom vi først skulle komme kl. 18 dukkede vi op kl. 17 for nu ville jeg bare sidde ned.

Vi havde en hyggelig aften inden hun fulgte os til bussen som kørte tilbage til banegården.

Lørdag den 30.07.2011
Natten til lørdag sov vi ikke så meget for der var en masse som stod og råbte efter hinanden nede på gaden.

Om morgenen fik vi pakket og sat bagagen på banegårdenfor vi skulle først med et tog kl. 14 og vi skulle være ude kl. 12.

Min kusine havde talt om Øksnehallerne så der gik vi hen men kunne ikke se noget som helst selvom hun sagde der skulle være butikker der. Det eneste vi så var en junkie som var ved at stikke sig selv i armen. Vi kom også forbi Kødbyen og fik taget nogle billeder for der har Peters mor arbejdet i sine unge dage.

Vi satte os på en bænk på banegården og gik så over til en restaurant for at få frokost inden vi skulle med toget hjem.

Så nu er vi hjemme efter en begivenhedsrig tur hvor vi har set en masse og fået gået en masse.