Her vil jeg fortælle om vores Tur til Rom

Onsdag den 30.04

Tirsdag aften kørte vi til Zleep In ved Billund lufthavn for at overnatte, så vi trods alt kunne sove en time længere end hvis vi skulle køre herhjemme fra.

Onsdag morgen stod vi op 3.30 og gik over i lufthavnen, hvor vi skulle mødes med rejselederen og de andre. Vi var 18 + rejselederen Kenneth som også havde sin kone Marianne med og de var et herligt par.

Først skulle vi alle tjekke indm men først skulle vi jo lige have printet vores boardingpas og det krævede lige lidt hjælp;-) men derefter kunne vi så gå over og få bagagen afleveret og så igennem sikkerhedskontrollen og så var det tid til noget morgenmad inden vi skulle om bord på flyveren.

Vi skulle mellemlande i Amsterdam og da vi havde fundet check in kunne vi sidde og vente der i 1½ time inden vi fløj videre til Rom, hvor vi var nede 11.50. Man får søreme lov til at trave rundt i sådan en lufthavn fra den ene gate til den anden;-)

Efter at have fået vore bagage tog vi med bus ud til byen Nemi , udenfor Rom, hvor vi skulle spise frokost ved Nemisøen som er et vandfyldt krater af en udslukt vulkan. Den er 1800m x 1300 m og 30 m dyb.

Restauranten er startet af danskeren Ulla Kampmann, som hverken er i familie med den ene eller anden kendte Kampmann, men startede med at tegne for nogle danske aviser og  i 1963 blev sendt til Italien af BT, hvor hun skulle tegne for de kvindelige læsere. Hun blev så glad for at være der, så hun flyttede derned efter 3 måneder og blev gift med en lokal slagter som også blev den berømte filminstruktør Fernando Cavaterra.

De startede restaurant Il Ramo d'Oro".  I dag er hun gammel og dement og bor på et hjem dernede og restauranten ejes i dag af en italiener som var med til at starte den. Der var en rigtig sjov tjener, som sang mens han serverede og fik sagt alle de danske ord han kunne;-) Vi fik antipasta hvilket var forskellige ting med brød til og så en pastaret med ost på og til dessert nogle søde jordbær.

Derefter kørte vi tilbage til Rom for at blive indlogeret på Hotel S. Giusto på Piazza Bologna.

Nu var vi ved at være trætte så vi tog os en lille lur inden vi skulle ud at lede efter et sted at spise. På vores vej mødte vi andre fra holdet og vi fulgtes rundt og fandt et sted, som ikke så ud af noget særligt udefra men viste sig at være rigtig hyggeligt indenfor og man kunne få meget forskelligt at spise og med en herlig tjener. Her fik Peter en pizza som han var noget skeptisk overfor og han blev vist heller ikke fan af pizza mens vi var der,-) jeg fik noget pasta med diverse godt fra havet.

Og så hjem og tidligt i seng kl. 21.30 for det havde været en lang dag.

Torsdag den 26.4.2012

Vi stod op og spiste morgenmad kl. 7.30 og jeg må sige. at morgenmaden ikke er noget at skrive hjem om. Der var nogle vældig tørre boller med pålæg og så noget youghurt og så en masse forskellige kager og noget frugt og så var der noget cornflakes som desværre var blandet sammen med noget musli med chokolade i, så  det måtte jeg jo lade stå. Og så var der selvfølgelig kaffe, men det var vist kun den sidste morgen den var varm har jeg hørt i min øresnegl.

Vi mødtes kl. 10 med rejselederen Kenneth for at tage med metroen ind til byen. Så først gik vi en ½ km nede i metroen til toget og så stod vi klemt sammen, som sild i en tønde i toget og så gik vi ½ km til det næste tog og så igen, som sild i en tønde og så ½ km op igen (måske lidt overdrevet men overdrivelsen fremmer forståelsen;-)) )

Vi skulle mødes med guiden Tina ved Den Spanske Trappe og derfra gå rundt og se de forskellige seværdigheden i 3 timer.  Trappen er bygget af en fransk diplomat som var træt af den mudrede vej, der førte op til kirken Trinità dei Monti som også er bygget af en franskmand. Den er bygget i 1725. Derfra gik turen videre gennem Roms gader og jeg må tilstå at jeg jo ikke kan huske hvad alle de bygninger vi så hedder. Men vi kom hen til Trevifontænen, hvor man kan smide en mønt i og så siges det ,at man vil vende tilbage igen. Du må se billederne for at se hvad vi ellers har set.

Derefter gik turen videre til Pantheon, som er fra år 120 e. kr og i dag bruges som kirke.

Så blev vi sluppet løs i Roms gader og startede med at finde et sted at spise frokost og her sad vi med Elin og Kirsten og dem fulgtes vi så med resten af dagen.

Så efter at have travet rundt hele formiddagen tilbragte vi nu også eftermiddagen med at trave rundt;-) Vi gik så hen og så Forum Romanum og Colosseum og for at komme derind skulle vi stå i en laaaang kø. Ude foran stod triumfbuen, som har dannet model for den i Paris. Og jeg som troede at den i Paris var original.

Derfra ville vi tilbage for at se kirken Santa Maria Maggiroe og ville tage bus 75 nogle stoppesteder tilbage og vi hoppede også på bus 75, men den kørte bare den anden vej, men så blev vi bare siddende og vi kørte en rundtur rundt i et lidt mere mondænt kvarter og kom til endestationen og så blev vi bare siddende og kørte med tilbage. Så kunne jeg da hvile fødderne så længe;-)

Nu havde vi fået lyst til en is og fandt også et galeteria, hvor vi satte os ude foran og spiste den dyreste is vi nogensinde har købt. Vi gav 90 kr. pr portion, hvor der var 3 kugler i. Peter siger der var 5 kugler, men jeg fik altså kun 3 er jeg sikker på. Men den smagte godt;-O

Derfra gik vi videre og det gik op af bakke hele vejen op til kirken, hvor det siges at pave liberius drømte at Jomfru Maria befalede ham at bygge en kirke, hvor han den næste dag ville finde en sneplet. Vi nåede lige at komme ind at se den inden den lukkede kl. 18.30.

Så vi travede videre til vi kom til metroen og gik igen ½ km ned til toget og ½ km hen til det næste og så ½ km op på vejen .

Vi tog Kirsten og Elin med hen på den samme restaurant som dagen før. Denne aften fik jeg grillede store rejer og Peter fik risotto.

Og så gik turen hjem i seng godt trætte i benene.

Jeg glemmer helt at fortælle at der i disse dage var hedebølge i Rom så der var 30 grader.

Fredag den 27.04.2012

Denne dag skulle vi mødes med guiden rundt i sporene af ”Engle og dæmoner”. Så vi skulle igen med undergrunden og da vi mødtes stod vi ½ time og lyttede på guiden og så var jeg allerede træt i benene;-). Det er altså også hårdt at så og gå på brosten. Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst bogen, så jeg synes ærligt talt, at det var jævnt kedeligt. Turen sluttede på Peterspladsen, hvor vi kunne se Peterskirken og her stod vi også i ½ time i 30 graders varme og lyttede til guiden.  Jeg har nu læst lidt om, hvad den handler om og ville nok have fået mere ud af det, hvis man havde læst bogen, men det lyder nu ikke til at være noget jeg sådan lige har lyst til at læse.

Efter 3 timers vandren rundt var det nu tid til frokost så vi gik fra Peterspladsen tilbage til de små gader, hvor vi kunne spise frokost og vi fandt et sted og tog os god tid til at spise så vi kunne side ned så længe;-)

Vi mødtes for enden af gaden kl. 14.30. Derfra gik vi i samlet flok heeeele vejen uden om muren til Vatikanet (og den er lang) til indgangen, hvor vi kunne gå rundt på egen hånd. Vi skulle bl.a se det Sixtinske kapel og gik rundt og ledte og endte med at formode, at vi stod i det og at det ikke var noget særligt og valgte at bruge tiden på at gå hen til Peterskirken igen. Vatikanet er jo egentlig kun en masse museer, men desværre fik vi ikke set det Sixtinske kapel for vi kan jo se på billeder at det ser flot ud. Men det var svært at finde rundt derinde.

Så jeg vil anbefale alle som tænker på at se både Peterskirken og Vatikanet at købe en guidet rundtur på dansk (man får nogle  høretelefoner) for at få mest muligt ud af det.

Så vi gik heeeele vejen uden om igen for at komme ind i Peterskirken og der var en laaaang køm hvor vi stod i 20 min i 30 graders varme, men det var det værd for den er virkelig flot. Vi havde lige 40 min til at se den inden de lukkede kl 17.

Og jeg var SÅ træt i benene, at jeg glædede mig til at kunne sidde lidt ned, men ak og ve der var ingen stole eller bænke man kunne sidde på derinde.

Udenfor mødte vi 3 af de andre og vi gik ud og tog bus 62 som kørte lige hjem til hotellet, men så kunne jeg hvile fødderne;-). Vi stod på ved endestationen, men da den startede kørte den 10 meter og stoppede igen og så holdt vi der og ventede. Nå men efter en tur gennem byen landede vi hjemme på hotellet og aftalte med Conny, Hans og Jon at mødes kl. 20 og gå over at spise, hvor vi havde spist de forrige aftener.

Denne aften fik vi noget kød af en slags og jeg fik pomme frites til. Da vi fortalte tjeneren, at det var den sidste aften vi kom sagde han ”lige et øjeblik” og lidt efter kom han retur med en drink på husets regning til hver af os.

Lørdag den 28.04.2012

Lørdag formiddag havde vi på egen hånd og vi bestemte sammen med Conny, Hans og Jon at vi ville tage ind til den Spanske Trappe for at se lidt mere.

Så vi tog igen metroen ind til byen. Her skal det lige fortælles at Conny er 78 og hun klarede turen i fin stil, selvom hun havde fået nye knæ, men vi tog hinanden i hånden og så gik vi de 138 trin op til toppen – så gik det lidt nemmere.

Vi fik at vide at blomsterne kun blomstrer 14 dage om året så vi var heldige, at det var lige da vi var der og det så rigtig flot ud.

Vi ville prøve at finde der hvor H.C. Andersen boede i 1833, men kunne ikke finde det, men vi skulle blot være gået længere ned af den vej vi gik på, men syntes  bare at det lignede hoteller. Vi andre satte os og hvilede benene, mens vi sendte Peter ud som stafet i den anden retning, men han fandt det heller ikke.

Vi gik ned af trapperne igen og så gik vi igennem den dyre gade med modeforretningerne og der skulle vi i hvert fald ikke handle.

Vi ville have haft noget at drikke og satte os ved en restaurant, men en cola kostede 50 kr. så vi gik videre til en mindre dyr gade, hvor vi fik noget at drikke i skyggen.

Efter at have trasket rundt i de små og store gader fandt vi et sted, hvor vi kunne spise en sandwich inden vi gik videre til metroen og var hjemme 14.15 så der var lige lidt tid til at hvile benene inden vi skulle mødes med rejselederen kl. 15 og så på den igen.

Vi tog nu metroen igen ind for at se pyramiden inde i byen. Kenneth var nu så venlig at sige, at vi kunne tage bussen videre og hvile benene lidt og derfra gik vi videre langs Tiberen til en lille ø med et hospital, hvor vi sad og fik en forfriskning inden turen gik videre for at ende ved Trastevere, som er Roms kunstnerkvarter, hvor der sker en masse. Efter at have gået rundt skulle vi spise på en restaurant som 14 dage før vi havde været der, havde haft besøg af Dronning Margrethe og det var de meget stolte af.

Her fik vi en 3 retters menu. Først noget pasta og så noget antipasta og så en dessert, som jeg ikke kunne spise fordi der var kakao og kaffe i, så Marianne fik organiseret at jeg fik en portion os.

Kl. 21 skulle vi mødes med en bus, hvorfra vi skulle køre en tur rundt i Roms gader og se Rom by night og vi kom bl.a. forbi Peterskirken, som var fantastisk flot når den var oplyst. Derfra videre op til en af højene rundt om Rom for at få et kig ud over Rom inden turen gik hjemad til hotellet og på hovedet i seng.

Søndag den 30.04.2012

Søndag var afrejse dag, så da vi havde spist morgenmad skulle vi have pakket kufferten og bussen hentede os kl. 9.30.

Herfra gik turen ud til et vinslot, hvor amerikaneren Jim som, er italiensk gift viste os rundt og fortalte historien om stedet.

Så var der prøvesmagning af rød og hvidvin og lidt italienske specialiteter til.

Derefter gik turen til etruskernes fortidige by La Banditaccis  hvor der var en masse gravhøje, som man kunne komme ind at se.

Efter at have gået rundt en times tid kørte vi til lufthavnen. Her stod vi og ventede i en evig tid mens Kenneth fik organiseret nogle billetter og så stod vi i en laaang kø for at aflevere bagagen og i en laaang kø for at komme igennem sikkerheds checket og så skulle vi selvfølgelige gå alenlangt for at komme til vores gate, hvor vi kort efter kunne komme ombord og igen mellemlandede vi i Amsterdam, hvor vi fik en sandwich inden turengik videre til Billund.

Her tog vi afsked med alle de andre og jeg må sige at vi har haft det rigtig hyggeligt med de andre. Vi fik fat i bilen og ved midnat var vi hjemme igen.