Sommerferie 2017

Vi valgte igen i år at tage 4 dage til København og som det kan ses på billedet her ved siden af var det fint sommervejr den dag vi tog afsted. Det var den dag det var sommer i år :-)

Som vanligt har jeg lavet dagbog over turen og lagt billeder ind. Jeg skriver for hver dag og så kommer billederne lige efter.

Det var desværre ikke den store succes i år af mange årsager som I kan læse om.

Da vi kom hjem gik vi igang med at male huset. Det vil sige Peter gjorde og jeg havde planer om at gøre hovedrent, men pga vejret gik det lidt langsomt med at få malet så jeg droppede rengøringen og hjalp med at male imellem regnbygerne. Det lykkedes at blive færdig midt i den sidste uge af ferien.

Vi var også en tur på Alrø med min mor og spise tarteletter.

Jeg håber du vil læse om vores ferie og se mine billeder. Bare klik på det første billede så det bliver større og så kan man klikke videre til næste billede.

Lørdag d. 15.7.2017

Vi skulle med Molslinien kl. 9 og vi skulle holde på det nederste dæk og så op alle trapperne. Vi satte os lige inden for døren for at være sikker på at kunne finde ned til bilen igen. De økonomiserer virkelig med pladsen, så der var ikke meget plads til at komme ud og ind af bilerne og i det hele taget komme rundt imellem dem.

Nå men vi skulle have en tur ud af det så fra Sjællands Odde kørte vi til Rørvig Havn, hvor vi skulle med færgen til Hundested. Jeg havde åbenbart fået ind i hovedet, at vi kom op til Hundested og så sejle til Rørvig for jeg havde i hvert fald bestilt billetter til Hundested-Rørvig og damen på billetkontoret opdagede heller ikke noget så billetkontrolløren var ved at belære mig om hvor vi befandt os;-)

Men vi fik lov at køre over i en anden række og kunne så få lov at komme med, hvis der var plads på næste afgang og det var der heldigvis. Det var sommer den dag så vi havde et fantastisk vejr hele lørdagen.

Fra Hundested kørte vi til Sælør, hvor der skulle være en lille færge over til Kulhuse. Der holdt 3 biler foran os og færgen var på vej ind. Der kunne være 6 biler på færgen.

På den anden side af vandet holdt en laaaang kø med gamle MG’er som var ude at blive luftet og det kunne godt tage noget tid inden de alle kom over.

Vi kørte til Jægerspris, hvor jeg havde bestilt bord til kl. 13 og vi fik en rigtig god frokost. Vi gad ikke se slottet, så vi kørte over Kronprins Frederik broen og videre til københavn.

Her blev vi uvenner med GPS’en fordi ingen havde gidet fortælle den, at hele indre København var gravet op og veje spærret, så den blev ved med at ville have os ud af veje, vi ikke kunne komme ud af, så jeg måtte alliere mig med Google Maps og ved fælles hjælp fandt vi hotellet Scandic Copenhagen, som lå lige over for Planetariet. Det skulle jo være dejligt centralt og det var det bestemt også. Lige midt i alle opgravningerne.

Jeg havde læst at der var 8 gratis parkeringspladser foran hotellet og det var selvfølgelig optaget, så vi skulle finde p kælderen så jeg måtte ind på hotellet og spørge. Og eftersom der var al det gravearbejde måtte vi ud på en længere omvej for at komme ind i p kælderen, men med hjælp fra et kort vi fik på hotellet lykkedes det til sidst.

Nede i kælderen parkerede vi lige inden for for at kunne finde bilen igen og der var også en dør som førte op af en trappe. Ja det gjorde den, men trappen førte op til en sidevej til hotellet så vi måtte hele vejen uden om hotellet med al bagagen.

Ingen i receptionen lød til at have den store viden om p kælderen og hvordan man kom op og ned og om der skulle udstedes billetter eller ej. I kælderen stod et skilt at der skulle forevises billet men der kom ingen billet så vi var lidt forvirrede.

Peter prøvede senere at komme derned samme vej, som vi kom op, men den ville have en billet som vi ikke havde så næste morgen spurgte vi i receptionen hvordan vi fik fat i vores bil og nu stod der en ganske kompetent ung dame, som kunne forklare det hele så vi også forstod det og vi kunne komme ned i kælderen inde fra hotellet og så gik det helt af sig selv.

Men de snakkede stadig om en billet vi skulle trække så vi fumlede rundt dernede og prøvede at køre ud, men det lykkedes ikke så vi gik over og kiggede på væggen hvor der hang en boks,  hvor man måske kunne trække en billet. Jeg kom så til at tænke på, at da vi ikke kunne komme ud var der en automat ved siden af til dankortet og måske virkede det og tænk det gjorde og så kom vi ud.

Da vi kom tilbage senere den dag kørte vi længere hen i kælderen og der var en trappe lige op til hotellet så det var faktisk meget nemt. Hvis man altså bare vidste det og ikke mindst hvis personalet vidste det og kunne have svaret på vores spørgsmål.

Nå men vi fik nøglekortet til værelset og op på 8. sal med udsigt til søerne. Det var da også fint bortset fra, at jeg havde booket et mindre dobbeltværelse, hvilket betød, at der kun var en ¾ seng og for folk som os, som kan lide at have plads blev det noget af en udfordring.

Der var også kun én stol så den ene måtte sidde på stolen og den anden i sengen. Så for eftertiden når jeg booker hotelværelse tjekker jeg, hvor store værelser og senge er.

Efter at have slappet lidt af gik vi i Tivoli. Da vi lige var kommet ind kom Peter i tanker om, at han havde glemt sine briller så mens jeg sad og ventede ved Pantomineteateret strøg han af sted mod udgangen. Fik pengene retur og hjem på hotellet efter brillerne og tilbage igen.

Vi gik hen til Brdr. Price for at spise. Jeg havde læst man kunne få 25% rabat når man er medlem af ældresagen. At jeg så glemte at sige det til dem er en anden sag:-) Nå men jeg blev slemt skuffet. Havde forventet mig mere af dem. Vi fik et kyllingestykke som lå på et par stængler asparges og lidt rabarber og så lidt kartofler til.

Vi gik lidt rundt i Tivoli og det var rigtig fint vejr og fik os også en is inden vi gik hjem til hotellet igen.

Søndag d. 16.7.2017

Det regnede ikke da vi stod op. Det er sådan set det bedste at sige om den dag:-)

Efter morgenmaden fik vi som før fortalt fat i vores bil og så kørte vi mod Kronborg af Strandvejen og så alle de fantastisk flotte villaer.

Her begyndte det så at regne og det gjorde det faktisk resten af dagen.

Vi kom op til Kronborg og skulle parkere en kilometer væk og gå i regn og blæst op til slottet, hvor vi fik købt billetter. Jeg glemte, at jeg havde købt billetter inden vi kørte hjemmefra og de lå pænt i min taske:-)

Vi fik set Kronborg og så blev vi enige om, at nu har vi set de slotte i DK, som vi gider se. Ikke flere slotte til os. De ligner jo mere eller mindre hinanden.

Vi spiste frokost på Krone B ved Kronborg og der var en vældig frisk servetrice, som vi fik en god snak med. Hun var fra Lemvig men boede nu i København.

Vi kørte forbi Gurre Slotsruin, hvor Valdemar Atterdag har haft et slot, men vejret indbød ikke lige til at gå ud og kigge nærmere på det.

Videre til Esrum Sø, hvor jeg havde planlagt, at vi skulle sejle rundt på søen, men åben båd og regn passer ikke så godt sammen så det blev ikke til noget, så vi kørte tilbage til hotellet og smuttede bare lige ned i p kælderen og op af trappen til hotellet. Så let som ingenting:-)

Jeg havde egentlig planlagt at køre til Dragør og spise ude ved vandet, men det indbød vejret ikke lige til, så vi gik ned i restauranten for at spise. Der var da to der talte og forstod dansk så det var jo ikke så ringe:-) Grunden til at jeg nævner det er, at det var meget få på hotellet, som kunne tale dansk så man kunne forstå det, undtagen dem i receptionen. Hovedretten var ok, men desserten var de dælme kommet nem op ved. 3 skefulde sorbet jordbæris og 3 meget små ”kys” som kunne være købt hende om hjørnet.

Så vi gik op på værelset og så "Sukkertoppen" med Mette Blomsterberg i stedet for:-)

Mandag d. 17.7.2017

Programmet blev lavet om, for vi skulle have været på World Guines Record Museum men det syntes Peter ikke så spændende ud og det var også ret dyrt at komme ind.

Vi gik så ned på strøget og hen til La Glace for at spise kage. Jeg må sige, at deres service er fantastisk. De har en liste med, hvad engredienser de har i deres kager så hun kunne lige udpege, hvilke der ikke var chokolade i.

Vejret var rimeligt, så vi satte os udenfor og spiste kage. Men jeg må sige, at det var bedre hos Mette Blomsterberg, hvor vi var sidste år. Det var halvt så godt og dobbelt så dyrt her hos La Glace.

Vi gik videre ned af strøget forbi Nytorv og ned til Storkespringvandet og derfra ned til Christiansborg Slotskirke, hvor vi var inde at kigge. Her sad en dame og passede kirken og hende kom vi i snak med og vi kunne såmænd have stået der endnu for hold da op, hvor kunne hun snakke. Kirken var hurtig overskuet.

Vi  gik videre og fandt et sted at sidde og få noget at drikke og der stod en sofa ude på fortovet, så der satte vi os og betragtede trafikkaosset.

Vi var lige i nærheden af Rådhuset, så jeg tænkte at vi måske lige skulle gå ind og tjekke, at det var ok med rundvisning dagen efter som planlagt. Men ak og ve – de fortalte, at den var aflyst dagen efter og det var jo ærgerligt for så kunne vi jo have gjort det om mandagen i stedet for.

Nå, men vi var lige inde at kigge. Der var en udstilling, hvor udlændinge havde skrevet om det at være i DK og være dansk.

Vi skulle mødes med en bekendt kl. 14.15 ved Cafe Vivaldi på Axel Torv. Vi sad lidt på en bænk udenfor Tivoli, men det blev lidt køligt og blæste så vi satte os over til Cafe Vivaldi og ventede. Her kunne vi så følge to mænd som hang og pudsede vinduer på en bygning overfor. De blev firet ned i et reb og så pudsede det et vindue og så videre til næste vindue og når de nåede ned på jorden så ind i bygningen og op på taget og flytte rebet til næste fag vinduer og så ned igen.

Nå men vi skulle have en let frokost men jeg skal love for at vi fik noget at spise her. De var ikke fedtede med at fylde noget på tallerkenerne.

Vi hyggede et par timer og gik så hver til sit.

Vi ville hen på Nørrebro og se genbrugsbutikken Quriosa. Jeg ved ikke om nogen har set  ham (Søren Falk)  i bl.a. Skattejægerne på tv. Han har en sjov biks hvor der altid står så meget mærkeligt udenfor  og han kan hurtigt flikke noget sammen. Det er ham med de sjove farvede briller.

Det skulle ikke ligge så langt fra vores hotel  (Rantzausgade 33) men vi gik da alligevel et par kilometer og jeg kom da også ned i butikken som var fyldt med skrammel. Synes ikke jeg kunne være bekendt at tage et billede af ham og han var heller ikke så nem at komme i snak med som jeg  troede han ville være men nu har vi da set den.

Heldigvis gik bus nr. 12 lige uden for døren og den gik hen til Vesterport så det var jo nemt nok.

Vi var ikke særlig sultne efter den sene frokost så vi slappede af på hotellet.

Tirsdag den 18.7.2017

Jeg var virkelig træt i benene ovenpå mandagens travetur, så vi slappede af på værelset og gik så hen på Axel Torv og spiste frokost på Axeltorv Bodega, hvor de heller ikke var fedtede med portionerne. Her glemte jeg også at de havde 25% hvis man var medlem af Ældresagen:-)

Så gik vi tilbage til hotellet og efter et hvil gik vi til Vesterport Station og skulle med toget til Klampenborg. Men ikke nok med, at København er gravet op, så er der også sporarbejde, så der gik ikke noget tog til Klampenborg. Vi spurgte en sød pige, som kiggede på sin app og kunne fortælle, at vi skulle med til Hellerup og derfra med Regionaltoget til Klampenborg.

Jeg havde mit rejsekort med og det er noget af en udfordring, når man skal to med så vi stod og boksede med det, men så kom en flink ung mand og hjalp os.

I Hellerup skulle vi så finde ud af, hvilken perron vi så skulle med fra og det var ikke sådan, at de syntes de skulle være flinke og hænge skilte op, så efter at være kommet ned på den forkerte perron måtte vi op igen og ned på en anden, men så kom vi også til Klampenborg.

Vi gik ud til Bakken og hen til Korsbæk, hvor vi skulle spise hos Laura i køkkenet. Vi var 8, som spiste sammen ved et langt bord. Vi fik aspargessuppe, som var super god og så fik vi kylling, som jo er som kylling nu er og så skulle vi have jordbærgrød. Det kan godt være der var jordbær i men der var nu mest solbær og hindbær i.

Men vi fik hilst på Maude, som kom ned i køkkenet og mente at hun skulle være med til at tilrettelægge menuen, men Laura mente hun bare skulle gå op i stuen igen.

Oberst Hackel kom også ned og skulle have en opskrift fra Laura, men hun var der ikke, så han fik en snak med os om, at han lige havde lært det nye spil Matador og det kunne vi jo snakke lidt om og så var der en der sagde, at han skulle hilse Vicky og så kunne han jo fortælle, at hun nu var lærerinde på privatskolen og var kæreste med en tysker.

Agnes kom også ned og havde det ikke så godt så Laura mente, at hun var blevet konfirmeret den anden nat.

Bagefter gik vi hen til Cirkusrevyen og den var virkelig sjov.

Da vi skulle med toget tilbage tog vi så regionaltoget hele vejen til banegården og gik så derfra til hotellet. Det er jo nemt når bare man ved det :-)

Onsdag den 19.7.2017

Efter morgenmaden pakkede vi og kørte for vi skulle hjem.

Vi kørte mod Holbæk, fordi jeg havde bestemt, at vi skulle spise frokost på Munkholm Grill, som blev startet af Conny Hedegaards forældre og skulle være lidt af et tilløbsstykke. Min flæsestegssandvich var også fin, men Peters pølsemix var han knap så tilfreds med, og så fik vi en is at slutte af med inden vi kørte mod færgen og så hjem.

Vi blev enige om, at nu har vi set de slotte vi skal se og jeg har lovet aldrig at lægge flere slotte ind i en rejseplan og da vi ikke er interesseret i at se museer, har vi set hvad der er at se i København så næste år, hvis vi skal se Cirkusrevy, tager vi bare en enkelt overnatning og så kan vi måske få den rundvisning på rådhuset.

Huset males

Som sagt havde Peter besluttet, at hele huset skulle males i år og det har været noget af en udfordring med det vejr vi har haft, men det lykkedes da så vi blev færdig om onsdagen i den sidste uge af ferien.

Muren hele vejen rundt, træværket, sokkel, sålbænke og vinduer i udestuen fik en omgang.

Det har været et kæmpe arbejde og ind imellem har Peter også måtte reparere lidt her og der for vi havde ingen tagrende bag huset så det fik han også lavet og fik lagt sort plastik og ral ned langs skuret så der altid er pænt. Det har ellers været et vildnis. Fik også lige lukket for at fuglene kunne bygge redde bag tagrenden.

Da jeg havde føjtet rundt til diverse arrangementer og gjort lidt rent tog min samvittighed over og så hjalp jeg også med at male så Peter trods alt kunne få et par dages sommerferie uden at skulle lave noget.

Her er lidt billeder taget ind imellem malerarbejdet.

Cafe Alrø

Torsdag den 27. august havde vi inviteret min mor på tur til Alrø og spise tarteletter. Man skal bestille bord lang tid før, så vi var spændte på, hvordan det var, for ingen af os havde været der før.

Jeg havde håbet på godt vejr, men det var for meget forlangt, for det stod ned i stænger da vi kørte derover. Det stilnede dog lidt af, men ikke sådan at man gik rundt og hyggede sig udendørs.

Vi blev skuffede for maden var ikke ordentlig varm og vi hørte flere andre klage over det også, så det er ikke lige den bedste anbefaling vi kan give her. Men så har vi prøvet det.