Sommerferie 2016

Vores ferie startede lørdag den 16. juli, hvor vi tog til Sønderborg revy for 6. år i træk, og som vanligt startede vi med en frokostplatte på Agerskov Kro og det kan jeg varmt anbefale at prøve. Revyen var også god så som vanligt var det hyggeligt at være der.

Derefter tog vi en tur til København og videre til Møn, Bogø og Falster så hvis du har lyst kan du følge med på turen her. Først fortæller jeg om dagen og så kommer billederne. Du kan klikke på billedet så det bliver større og så klikke på pilen for at se dem i den størrelse hele vejen.

Lørdag den 23. juli

Vi kom tidligt ned på havnen og det var godt, for der var mange biler og allerede ved 9-tiden begyndte vi at køre ombord.

På Sjælland kørte vi til Roskilde for at se domkirken. Vi var der lidt over 12 og der skulle være bryllup senere på dagen, så vi kunne kun være der til kl. 13, så det var en hurtig rundtur for der var meget at se.

Lige over for kirken lå Rådhuskælderen, hvor vi spiste frokost inden vi kørte videre til københavn. Jeg havde booket værelse på Dan Hostel på Amager og det er sikkert udmærket, hvis man er ung, men i vores alder vil man ærlig talt godt have lidt mere komfort. Værelset var så småt, at kufferten måtte ligge foran køjesengene, hvilket betød, at vi måtte vente på den anden, hvis vi skulle passere hinanden.

Nå, men vi skulle hurtigt videre for vi skulle på Bakken og spise hos Grisehandler Larsen i Korsbæk. Det var godt vi kom i god tid for vi holdt LÆNGE i kø bare for at komme ind på parkeringspladsen og vi blev henvist til række 13 som lå helt nede bagved.

Vi blev nu skuffet over maden hos grisehandleren for jeg tror ikke Katrine ville have serveret det for sine gæster, som vi fik, men vi fik da hilst på Katrine og grisehandleren og Kvik og Oberst Hackel kom også forbi fordi han ville tale med Katrine om salg af nogle grunde. De måtte lukke døren fordi folk jo gerne ville ind at kigge så selvom vinduet stod åbent blev der godt nok varmt. Hun havde hjælp af den unge pige fra nabogården, som skulle på husholdningsskole. Grisehandleren kom også hjem og fortalte at han havde mødt Holger og han skulle have nogle penge for at rejse så Katrine måtte lige af med nogle penge til ham.

Senere skulle vi på Bakkens Hvile og det var rigtig hyggeligt, men hold da op hvor vi sad MEGET tæt og i 30 graders varme.

Vi tog lige en is inden vi kørte tilbage til Dan Hostel igen.

Søndag den 24. juli

Sengene var SÅ dårlige, at Peter stort set ikke fik sovet så om morgenen tjekkede  jeg Bella Sky på den anden side af gaden og efter morgenmaden gik vi derover og fik booket et værelset på 9. etage og gik tilbage og pakkede og tjekkede ud.

Vi kørte så til Klampenborg, for vi skulle på rundvisning på Erimitageslottet kl. 11. Der var ca. 30 grader og vi skulle gå et par kilometer op af bakke fra parkeringspladsen ude af en markvej og tilbage samme vej efter rundvisningen. Men vi fik mange ting at vide og en fantastisk udsigt deroppe fra. Det runde bord der er taget et billede af er ikke det originale, men det originale fungerede på den måde at midten af bordet kunne køre helt ned i køkkenet og vi var på 2. sal og så blev maden sat på og så kørt op igen for kongen ville have ro og ikke have en masse tjenere til at rende rundt. Der var 3.000 kakler i gangen og for, at det ikke skulle være alt for perfekt er der nogle af dem der vender på hovedet.

Jeg havde egentlig planlagt, at vi skulle spise frokost i Fields, som ikke lå så langt fra både Dan Hostel og Bella Sky, men jeg syntes der så så hyggeligt ud nede ved vandet så vi fandt ”Den Gule Cottage” og gik ind for at spise og dels var der ikke meget at vælge imellem og de vidste også godt hvad det skulle koste, men vi kunne sidde og se ude over vandet.

Vi skulle besøge Anette og Niller om eftermiddagen. Anette har Peter spillet Wordfeud med og chattet med et års tid og de bor på Amager så vi ville lige gå i Fields for at finde en blomst. Hold da op, hvor er det stort og ingen blomster, men der lå en Bilka neden under hvis man altså kunne komme derned, men det kunne vi ikke med elevatoren så da vi endelig fandt ud af det skulle vi tage elevatoren til  1. sal og så tage de rullende trapper ned til Bilka, hvor vi så fandt en blomst. Vi var jo også meget opmærksomme på, hvor vi gik så vi kunne finde ned til bilen igen, men det lykkedes da.

Vi havde en kanon hyggelig eftermiddag hos Anette og Niller og vi snakkede rigtig godt sammen, hvilket jo ikke behøver at være tilfældet fordi man taler sammen på nettet, men vældig søde mennesker, som jeg håber vi kan ses med igen.

Derfra kørte vi til Bella Sky og tjekkede ind og sikke en udsigt fra 9. etage. Den opmærksomme seer vil lægge mærke til at der ingen gardiner er men det løstes ved at der var en kontakt ved sengen og så rullede der et rullegardin ned og trykkede man på en mere kom der et lidt mørkere inde bagved.

Vi havde bestilt bord i Restaurant Library  og man skulle jo tro, at sådan et flot hotel havde en del at vælge imellem, men det havde de ikke og det var ikke særlig godt det vi fik, men resten var perfekt og bagefter tog vi op på 23. etage og fik en drink og sikke en udsigt deroppe fra.

Mandag den 25. juli

Vi skulle ind til byen for Peter ville gerne op i Vor Frelser Kirke og vi bestemte os til at tage Metroen derind, som kørte lige bagved hotellet. Jeg har et rejsekort og havde fået at vide, at det kunne man også bruge hvis man var to af sted og det kan man da også, men man skal jo bare lige vide hvordan. Jeg tjekkede ind og ville så gøre det igen, men det kunne man ikke og hvad gør man så? Heldigvis fik vi hjælp og måtte så tjekke ud og så var der en bestemt stander, hvor man kunne tjekke 2 personer ind så vi kom da af sted ind til Christianshavn.

Henne ved kirken måtte Peter stå i kø for at komme op at betale. Jeg gik en tur hen ad Prinsessegade og fik en is og købte så en vand, for jeg tænkte at det trængte han nok til når han kom ned. Jeg tænkte, at det tog nok en times tid, men det tog søreme kun ½ time så var han nede igen efter at have været helt oppe.

Så gik vi hen til kanalen og fik noget at spise inden vi tog Metroen tilbage til hotellet og nu vidste vi jo, hvad vi skulle, men da vi kom ned på perronen var der ingen stander, hvor man kunne tjekke to personer ind. Så vi måtte helt op igen og der fandt vi så en automat, hvor man kunne tjekke 2 personer ind – altså da vi fandt ud af hvordan;-)

Tilbage på hotellet slappede vi lidt af inden vi kørte til Kgs. Lyngby for at spise kage hos Mette Blomsterberg, og det vil jeg sige, at det var noget der kan anbefales. Det smagte simpelthen SÅ godt og jeg fik noget saft som også smagte godt (passion og ananas).

Derfra kørte vi ud på bakken for vi skulle i Cirkusrevyen. Den dag var der ingen kø, så vi kom ind med det samme og kunne holde på 4. række så det var jo en forbedring fra sidst. Jeg havde bestilt bord på Peter Liep’s.

Revyen blev lidt forsinket fordi der var en fra publikum, som faldt og brækkede lårbenet, så han/hun skulle lige transporterers væk i en ambulance inden de kunne komme i gang. Men en rigtig god forestilling.

Tirsdag den 26. juli

Vi tjekkede ud fra Bella Sky for vi skulle videre til Stevns Klint, men først skulle vi på rundvisning i DR og der havde de lavet en mixet sommer rundvisning, som var en sammenblanding af de rundvisninger de har i løbet af året, men det blev vi meget skuffet over, for der stod, at vi kom ind i nyhedsstudiet, men det eneste studie vi kom ind i var der, hvor de optager Deadline og ellers gik man ad alen lange gange. Vi så også koncertsalen, men den havde vi jo set og så så vi studiet, hvor de optager X-factor, Versus og andre fredagsudsendelser, men det var også det. Det er iøvrigt mindre end man forestiller sig. De var ved at gøre klar til at optage Versus. Hvis I har set den udsendelse med Jan Gintberg, hvor han besøger DR og kører rundt i deres brandbil så kig på billedet og bemærk plasteret i venstre hjørne. Han kørte ind i noget med den, men ville ikke have det med på TV men de har for sjov sat et plaster på.

Vi kørte så videre til Stevns, hvor vi spiste frokost inden vi skulle på rundvisning i 2 timer på et koldkrigsmuseum. Der kom vi også ned under jorden og så, hvor de havde boet unde den kolde krig og opereret fra. Det var lidt uhyggeligt at høre om, hvor tæt på krig vi somme tider har været. Godt at vi ikke har vidst noget om det.

Vi kørte videre til Møn, hvor vi skulle overnatte på Pension Elmehøj som er et bed & Breakfast. Det var et fint og hyggeligt sted.

Om aftenen kørte vi ned på Klintholm Havn og spiste aftensmad. Vi ville også gerne have noget is, men den is vi bestilte havde de ikke mere af og så ville jeg ikke have noget og da Peter så fik sin fik de den tilbage igen, for den var tøet op og frosset igen så det ville han ikke have og det var det andet åbenbart også.

Onsdag den 27. juli

Om morgenen gik vi over for at se kirken, som lå på den anden side af vejen inden vi kørte til Møns Klint, men vi gik ikke ned på stranden for om aftenen skulle vi sejle langs Møns Klint, så vi kørte videre til Liselund Slot, som er Danmarks mindste slot. Her kom vi på rundvisning med en sjov gammel mand, som også kunne fortælle på tysk til de tyskere, som var med og det var en blanding af tysk og dansk så det var ikke det hele de forstod, men en fin rundvisning, hvor vi fik fortalt historien om slottet. Det var dem som ejede Marienborg på Møn som brugte det som sommerhus og det er opkaldt efter konen.

I et af værelserne var et billede af en lille abe malet på væggen og det var fordi de havde været et sted henne i udlandet (kan ikke huske hvor) og der havde børnene sådan en lille abe og en aften lavede den sådan en larm at de blev nødt til at forlade huset og gå ud med den. Det var barnepigen og de 2 børn og da de kom ud kom der et jordskælv og dem som opholdt sig i huset døde. De to børn fik den lille abe med til Danmark så som minde om den oplevelse var der nu malet den abe på væggen.

Derfra kørte vi til Nyord som ligger på en ø nord for Møn og man skal over en dæmning for at komme derud. Nyord er en ganske lille by på ca. 5 km2 og med ca. 39 indbyggere og det er kun dem, som må køre inde i byen så alle turisterne måtte parkere udenfor og gå ind i byen. Man følte sig virkelig hensat til en anden tidsalder når man gik rundt der. Der var en otte-kantet kirke, som var placeret der fordi der var plads til den der og der havde tidligere været en købmand, men det var vist længe siden. Vi skulle have spist frokost der, men alt var optaget så vi kørte til Stege og fandt et sted.

Men først skulle vi lige forbi Danmarks mindste galleri, men det passer ikke for vi så en telefonboks med billeder i på Ærø sidste år, men det var et lodsmuseum, som stod ude midt på en mark og vi gik da hen og kiggede.

Efter vi havde spist i Stege kørte vi hen til Thorsvang som er et samlemuesum. Da vi kom, var var der en som var ved at samle en flok, der ville med hen i en bunker og se den, så der gik vi med og bagefter gik vi så rundt og kiggede og man føler sig pludselig meget gammel for ting og sager fra ens barndom står på udstillingen, så der var mange ting at kigge på. Gamle radioer, gammelt legetøj, en gammel købmandsbutik mm.

Derfra kørte vi videre mod Mariendal. Det var de tidligere ejere som ejede Liselund Slot. Peters mosters mand har i sin tid arbejdet der så det var jo sjovt lige at se.

Om aftenen skulle vi have været ud at sejle langs Møns Klint, men de havde aflyst pga blæst i området så det var vi noget skuffede over. Jeg prøvede om der eventuelt ville være pladser dagen efter, men det var der ikke.

Så vi kørte til Cafe Stalden, hvor vi skulle overnatte og her spiste vi også og mødte en gammel mand, som gerne ville snakke så vi fik en god snak med ham. Maden var god men vi havde svært ved at forstå manden og konen stod og lavede mad og dørene stod åben ind til restauranten, så vi kunne følge med og servetricen var en thai og hun havde svært ved at forstå os. Vi bad om en kande vand 5 gange inden det lykkedes men de var vældig flinke.

Torsdag den 28. juli

Om morgenen kørte vi videre ud til Bogø Fyr, som vi langt om længe fandt. Her kan man overnatte, hvis man er til den slags. I det ene rum skulle man ikke bestille plads, men der var også bare en hård bænk og en tynd madras, men i det andet rum kunne man gå op af nogle trapper og deroppe var senge og madrasser og her skulle man booke for at være om natten.

Så skulle vi finde en jættestue, som man kunne komme ind i og vi kørte ud i den skov, men kørte for langt og vendte så om og fandt den, men man skulle krybe godt sammen for at komme ind og der var også kun et rum indenfor som Peter tog nogle billeder af.

Derefter kørte vi ned til færgen som sejler fra Bogø til Nykøbing. En sjov lille færge, som man bare skal prøve i stedet for at køre til Falster.

På Falster kørte vi til en krododille zoo, hvor de havde mange forskellige krokodiller. Det lå ude midt på en mark.

På vej derhen var vi kørt forbi et traktormuseum og det ville Peter gerne se, så der kørte vi hen. Jeg lod ham gå derind alene for jeg syntes ikke der var nogen grund til at jeg betalte 60 kr for det;-)

Derefter kørte vi til nykøbing Falster for at finde noget at spise, men Peter var ikke sulten så vi gik ind et sted, hvor han fik en kage og jeg fik en bolle med ost hos Charlottes chokolade og vi sluttede af med en is.

Derefter kørte vi ud til en Golf & Fun park, hvor vi skulle prøve at køre zegway. Det var da sjovt men svært at komme af og på. Vi fik et kvarter at køre i. Der har jeg desværre ingen billeder for Peter filmede kun og den kan jeg ikke lægge ind her på siden.

Derfra kørte vi videre til Gedser, hvor vi var oppe i Gedser vandtårn. Her talte vi med et par flinke gamle damer, som passede tårnet og de kunne fortælle en masse.

Senere kørte vi helt ud på spidsen men var først oppe på talerstolen og ”holde tale”.

Derfra kørte vi til Huge Bed & Breakfast og det var på en gård, hvor konen boede alene og det var et rigtig hyggeligt sted, hvor vi også fik en ordentlig snak med hende.

Da vi havde været ude at spise blev vi inviteret ind til kaffe i stuen og sad og snakkede med hende.

Vi havde ejet værelse med et bad og toilet i forlængelse af værelset så det var fint.

Fredag den 28. juli

Om morgenen stod det ned i stænger og tordnede og vi stod i den situation at vi SKULLE hente nøglen til om aftenen et andet sted fordi de skulle til guldbryllup så da vejrudsigten viste regn de næste 3 dage bestemte vi os for at tage hjem og jeg tror også vi var mætte af indtryk og ikke havde noget imod at vende næsen hjem.

Så jeg fik ombooket færgen fra Lolland til Langeland, så vi kunne komme med 12.15 så vi kørte af sted mod Tårs. Vi kørte rundt i Tårs hvilket var hurtigt gjort;-) På Langeland var vi lige et smut i Rudkøbing og spise frokost på gågaden og på Tåsinge fik vi set Landet Kirke og her fik vi også en snak med en gammel dame og var hende at se Elvira Madigans gravsted.

Før den gamle lillebæltsbro var vi lige inde at få en pølse og så hjem efter en god tur.